Teraz jest 28 mar 2024 10:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
 Tranzyt kolejowy materiałów radioaktywnych NRD - ZSRR 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 29 gru 2013 20:31
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Post Tranzyt kolejowy materiałów radioaktywnych NRD - ZSRR
Witajcie,

to mój pierwszy post na tym Forum i od razu zaznaczam, że nie znam się na energetyce jądrowej. Jestem tutaj, bo chciałbym skorzystać z Waszej wiedzy. Ponieważ dział ogólny jest - zdaje się - w fazie likwidacji, wiadomość publikuję tutaj. Jeśli powinna ona znaleźć się w innym miejscu, proszę Administrację o przesunięcie.

A teraz do rzeczy...

Zajmuję się transportem kolejowym i jego historią. Aktualnie drążę temat tranzytu kolejowego pomiędzy NRD i ZSRR za czasów PRL i korytarza komunikacyjnego Kostrzyn/Rzepin - Gorzów Wlkp. - Krzyż - Piła Gł. - Chojnice - Grudziądz - Działdowo - Nidzica - Wielbark - Ostrołęka - Siedlce - Czeremcha. Korytarzem tym kursowały kilka razy do roku pociągi specjalne (o najwyższej randze - tzw. PONSZ), wiozące wypalone paliwo jądrowe z Niemieckiej Republiki Demokratycznej do Związku Radzieckiego. Potwierdzają to m. in. archiwalne rozkłady jazdy oraz relacje naocznych świadków, między innymi ta, mojego wujka:

Cytuj:
Skoro już jesteśmy przy Wielbarku, to trzeba poruszyć kwestię łącznicy Suchy Las – Wielbark Las. Niestety, zarówno o jej otwarciu, jak i zamknięciu niewiele mogę powiedzieć. Kiedy zacząłem funkcjonować na terenie Odcinka Drogowego Wielbark jako kontroler służby drogowej (przypomnijmy, od roku 1971), łącznica już istniała. [...]